Motosiklet ile Gürcistan gezisi

Yol arkadaşım Pulsar 200ns "karga" ile Mardin'den Trabzona yalnız gittim.
Yol arkadaşım Pulsar 200ns “karga” ile Mardin’den Trabzona yalnız gittim.

Rota: Motosiklet ile Gürcistan gezisi  genel hatlarla Mardin çıkışlı Trabzon’a kadar yalnız. Kalanını yol arkadaşım ile devam ettim. Batum Kobuleti Sampredia Mestia Kutaisi Tiflis Ananuri Mtsheka Gori Akhaltsike Ardahan Trabzon erken yaklaşık ve 9 gün sürdü.

Motosiklet ile gürcistan gezisi genel rota

Karadeniz dağlarında geçerken bolca fotoğraf çekmeyi de ihmal etmedim.

Bingöl Çat ile Erzurum arası yayla yolları
Karadeniz dağ yolları
Dünyanın en tehlikeli 10 yolundan biri olan Of-Bayburt yolu
Arap sermayesine kapırmış olsak da güzelliğinin kırıntıları yetiyor.
Batum'dan giriş yaptık! içerdeyiz.
Batum’dan giriş yaptık! içerdeyiz.

Güvenlik,Polis, Rüşvet:Öncelikle gürcüler bizi seviyor.Sıcak kanlılar ve iletişime açıklar. Türkçe konuşabilen sayısı bi hayli fazla. Kendimi güvensiz bi ortamda hissettiğim en ufak bi an bile olmadı.Polisler nazik kibar ve eğitimli. Polis araçları nfs underground 🙂 Uzun yıllardır orada yaşayan arkadaşım Abdurrahim’in söylediğine göre rüşvet olayı halk efsanesi. Polisi sadece büyük şehirlerde görebiliyorsunuz. Yüzlerce km polis aracı görmeden geçtiğimiz oldu. Gori de arka sokaklarda tek yön yola tersten girdiğimizi gören polis bizi nazikçe uyardı. Aynı durum Türkiye de bi turistin başına gelse iş çirkinleşebilirdi.

Gori Stalin müzesinde Stalin'in batılılar taradından çekilen sayılı orjinal fotoğraflarından biri sergileniyor
Gori Stalin müzesinde Stalin’in batılılar taradından çekilen sayılı orjinal fotoğraflarından biri sergileniyor

Yol Durumu:Batuma geçtiğiniz anda ülkem yollarını özlemeye başladım.çif şeriti henüz keşfedememişler yolların fiziki durumu rezil.Sıcak asfalt bile tam ısınmamış 🙂 dağlara çıkçıkta asfalt betona beton kuma kum çamura dönüyor. Şehirler arası yollar bile tek git tek gel, çok küçük istisnalar var. Helebide gürcü şöförler var ki sağlam bi dua desteğiyle yola çıkınız. O yollarda otostopa çıkacak arkadaşlar … yapmayın! 😀 adrenalin mi istiyonuz sizde motor ile gürcistana  gidin 🙂 .

Mestia-Usghuli arası yayla çamurlu yolları

İklim:Gürcüler akıllı insanlar dağı taşı bize itelemişler karadenizde sınırın ötesi gayet düz. Yeşil heryerde.Rus sınırında buzul gölleri, dağları mevcut. Mağaralar, şelaleler bizim ülkede olmayan güzelliklerde.Havalar Bizim şansımıza geldi sanırım hiç ıslanmadık. Yaklaşık 2000m de arpenaz2 çadırımızda neredeyse tulumsuz uyuduk . Ülke Hazar denizi ile karadeniz arasına sıkışmış bolca da göl mevcut.haliyle de nem çok nem 🙂 ama nemli bölgeden 50 km uzaklaşırsanız yeşillikli serin bi yer bulmak mümkün.

2000 m üzeri rakımda hiç üşümedik. Aynı dönem karadeniz yaylalarında donarsın.
Kafkaslarda da ayı göremedik emi.

Sosyo-Ekonomik: Öncelikle gürcistan malesef 3. dünya ülkesi benim gözümde.zengin fakir uçurumu bizden çok daha derin.Ama para birimleri olan gürcistan larisi (GEL) bizden daha değerli. 1 TL yaklaşık 0.65 Lari. Ama alım güçleri çok az.Ülkenin orta bölümündeki adı duyulmamış illar içinizi burkabiliyor. En gözde şehirlerin bile azıcık arka mahalleleri içler acısı.Tarım belirtileri pek göremesekte hayvancılık aşırı yaygın. Rusya sınırına doğru dağlarda arıcılıkta baya fazla(kaska yapışan arılar beni affedin) genel hatlarla yemek petrol konaklama elektronik içki ucuz. Bizden daha pahalı pek bişey göremedik açıkcası.

Domuzlar her yerde.

C.s, kamp, guesthouse:couchsurfing hiç kullanmadık gerek kalmadı. kamp için güvenli olduğunu söyleyebilirim. Yaban hayatına dikkat etmek gerekiyor. Sabah bi ayı çaıdırınızı açsın istemezsiniz eminim. Neredeyse her yerde evlerini kiralayan insanlar bulabilirsiniz. Guesthose olayı bayağı yaygın. Fiyatları yaklaşık 10-20 lari arası.2 gece kamp 2 gece guesthose de konakladık. Tiflis’de 2 gece arkadasımızda kaldık.Pek de güzel tecrübelerimiz oldu.

Mestia 2 gece kamp alanımız.

Kültür-Tarih: Her ne kadar bağımsızlıklarını sovyetlerın dağılmasından sonra kazansalarda dünyanın en eski uygarlıklarından biri Gürcüler. Hristiyanlığın tüm motiflerini görmek mümkün.Kafkasların dansları, müzikleri gidip yerinde tadına bakılması gereken cinsten. Alfabeleri de günümüz dünyasında kullanılan 14 yazı sisteminden biriymiş(hiç anlaşılmıyor :p)

Altarın mı oğluydu Tarkan?

Gezilebilecek yerler: mestia-martvili kanyonu-prometheus mağarası-vardzia-kinchka şelalesi, ananuriTiflis eski şehir, Gori, athalkste,vladikazkav, Signagi… biz zamandan dolayı tümüne gidemedik siz gidin. Rota araştırmasını beraber yaptığımız “Rukiye” teşekkürler efenim.

Kinchka şelalesi, Hepsini ben içtim.
Prometheus mağarası, her an üzerine goblin atlayacak gibi.
Ahıska türklerinin yaşadığı Akhilste de Osmanlı döneminden kalma Rabati Kalesi nin içden görünümü
Motosiklet ile gürcistan gezisi gezisi Mesti-Usghuli! buraya aşık olabilirsiniz.
Motosiklet ile gürcistan gezisi Mesti-Usghuli! buraya aşık olabilirsiniz.

6. günün sabahında Tifliste misafir olduğumuz arkadaşımızın evinden vladikazkava çıkmak için ayrıldık. Daha Tiflisteyken arka tekerin havasının inik olduğunu ışıkta bi motorcu söyledi.az bi iniklik vardı evet. gece bi bacaksız fıslatmıştır diye düşündüp lastikçiye gittim.sağlam olsun diye eskiden patlak olan yeri tekar yamalayıp yola çıktık. yaklaşık 40 km sonra daha Ananuri’ye bile varamadan karga 8 çizmeye başladı. Kontrollü bi şekillde durunca arka lastikte hava namına bişey kalmadığını gördük. Lastik bildiğin aniden yarılmış.Mestia usghuli dağlarında çok zorlamışız anlaşılan son nefesini orada verdi.tüm olay 10 sn de oldu.pısss ve stop.Bildiğin kriz hali ama biz kahkaha atıyoruz.Ya 1 gün önce o yaylalarda yarılsaydı diye. Neyse Handan’a 50 lari bırakıp tam 2 saat verdim.Ben haritada gözüken 3.5 km ötedeki benzinciye gidip bişeyler ayarlayacaktım. Dönmezsem handan tiflise dönecek bi şekilde buluşacaktık. Neyse kızı bi başına bırakmak zorunda kalıp atladım jantta giden motorun üzerine tıngır tıngır 200-300 m gitmiştim ki yolda bildiğin profesyonel bi lastikçi denk geldi. Son teknoloji aletlerle lastiği çıkardı bi baktık lastık pert. Adam olmaz. motoru bırakıp handanı alıp tiflise döndük. 1 gün sonra 2.el bi lastik bulup geri döndük.tüm gürcistanda sıfır motor lastiği bulamadık evet! Bu dram da böyle bi anımdır işte.

Genel olarak Gürcistanı Kumar içki ve sex işçiliği olarak gündeme gelse de aslında mükemmel doğası, yemekleri   (kaçapuri kalp kalp) tarihi, doğal hayatı, kültürüyle kesinlikle ziyaret edilmesi gereken bi ülke. Hemde vizesiz hemde pasaporta gerek yok hemde bizden çok daha ucuz. Hadi yolunuz açık olsun.

Motosiklet ile Gürcistan mı? Irmağının akışına ölürüm Türkiyem ile şimdilik veda ediyoruz, yine döneceğiz!